PENGENALAN ALAT MUSIK TRADISIONAL DALAM PIRANTI MOBILE

  • 10.01.53.0108 SRI LESTARI

Abstract

Abstract - Indonesia has a wealth of culture and the arts, especially in the field of musical art which called gamelan music .

Gambang is one of the types of gamelan music, and current technological developments more rapidly, especially in mobile devices and multimedia technology.

Here the authors try to apply the musical instrument Gambang on android to be played more easily by the user just by using android smartphone.

The end result of making this application is the user is able to play a musical instrument Gambang in virtual and find out information about the musical instrument Gambang on android smartphone.

By using the concept of multimedia in android which consists of 6 activities in the form of class.java and 6 layouts in the form of file.xml, this application can be implemented properly.


Keywords:
musical instrument gambang, multimedia, android

Abstrak - Indonesia memiliki kekayaan akan budaya dan kesenian daerah, terutama kesenian di bidang musik yaitu musik tradisional gamelan.

Gambang adalah salah satu jenis musik gamelan. Dan perkembangan teknologi saat ini semakin pesat, khususnya di perangkat mobile dan teknologi Multimedia.

Disini penulis mencoba menerapkan alat musik Gambang di android untuk dimainkan lebih mudah oleh pengguna hanya dengan menggunakan smartphone android.

Hasil akhir dari pembuatan aplikasi ini adalah pengguna dapat memainkan alat musik Gambang secara virtual dan mengetahui informasi tentang alat musik Gambang pada smartphone android.

Dengan menggunakan konsep multimedia dalam android yang terdiri dari 6 aktivitas dalam bentuk class.java dan 6 layout dalam bentuk file.xml, aplikasi ini dapat diimplementasikan dengan baik.

Kata Kunci : alat musik gambang, multimedia, android

Published
2015-03-30
How to Cite
SRI LESTARI1. (2015). PENGENALAN ALAT MUSIK TRADISIONAL DALAM PIRANTI MOBILE. Information Technology and Telematics, 4(2). Retrieved from https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fti3/article/view/2694
Section
Articles